Monday, August 23, 2010

LOOKING FOR FINAL SETTLEMENT



BANDAR AKADEMIA, SEMENYIH


Pada hari Sabtu 21hb Ogos 2010, aku bawa family ke Warta Shopping Complex, Bangi untuk cari baju Melayu untuk Heikal dan baju kurung untuk Nurul.

Aku tertarik dengan satu meja promosi jualan rumah. Perumahan baru dekat dengan Semenyih bernama Bandar Akademia. Pilih punya pilih, aku pun TERminat untuk book satu lot banglo. Mula-mula ambik corner lot (6000 sq/feet), tanah dan rumah (4 bilik) kosnya RM259,000. Ok juga tu. So bayar RM200. Tapi masa pergi tenguk site, dimaklumkan lot tepi tu telah ditempah orang lain, so aku ambik second lot (4000 sq/feet) harga RM222,000.

The next day (22nd August) I went to the project site. It is about 13km from Semenyih town, via Semenyih to Broga road (passed by University of Nottingham Malaysian campus). Reaching the Selangor-Negeri Sembilan boarder at the junction of Ulu Broga small town (Police Station), turn right and drove straight, passing by Ulu Beranang small town (in sub-district of Lenggeng and about 10-15 minute (from Ulu Broga) we met the entrance of Bandar Akademia. Now entered back into the state of Selangor.

The show house was the old design ( different from the plan showed at Bangi). Getting satisfied with the situation and conditions (4 bedrooms, one study rooms and 2 bathrooms), I signed the booking form. Lot 4460 (land area, 4000 sq feet (50' x 80') and house floor plan, 1780.41 sq ft. Then we drove back to Warta Complex, Bangi to pay the booking fees (RM2000).
.





Nama Bukit Broga memang alergic kepada sebahagian besar pegawai ATM sekarang, khususnya yang menjalani latihan kedet di Sekolah Pegawai Kedet, Port Dickson. So, bila lalu kat pekan Broga, nampak background Bukit Broga, maka kenangan nostalgik semasa menjalani latihan kedet di SPK tahun 1980 dulu (Exercise WIRA JAYA- conventional warfare) kembali mengambau. Terkenang bagaimana seksa dan sukarnya memanjat bukit bukit Broga dengan 'full scale marching order (FSMO) ditambah dengan bebanan seperti GPMG, cangkul, shovel, gelungan kawat duri dan lain-lain. Terkenang juga macamana Kapt Rahmat balun kat helmet (nasib baik pakai helmet besi) dengan kayu sebesar lengan. Aduhhhh




Views of Bukit Broga from various angle


Kat atas bukit tu, kami terpaksa menggali trenches untuk perlindungan musuh, mengisi tanah dalam karung guni untuk buat kubu. Bekalan air terhad, kalau bekalan air habis, kena hantar 'water party' cari air di bawah bukit sana. Hampir seminggu kami berkubu di puncak Broga tu. Kalau you all tengok (gambar) keadaan puncak bukit yang tiada pokok langsung, hanya lalang semata, bayangkan keadaan di waktu tengahari?

Yang torture tu bukan sebab ketinggiannya. Tak la tinggi sangat. tapi naik sambil tolak 'bulk-wire' tu yang pengsan tu. Lagi satu, kat atas tu tak de pokok, lalang semata, panasssss.... lagi..lagii satu, ni yang tak boleh tahan. Kalau kena punish, forward roll atas lalang..aduh makkk...tajammmmmm. Ada instructor yang lagi ganaz, suruh buka baju sebelum forward roll.



Itulah kenangan lama tentang nama 'Bukit Broga' yang menggerunkan itu. Deviated from the original story. Nak pergi tenguk rumah contoh.


Approaching Pekan Broga




On-the-way from Broga to Akademia, pass through Pekan Ulu Beranang, Lenggeng


Show House, Single-storey bungalow, Bandar Akademia





Kenapa Baru Nak Beli Rumah?

Satu soalan yang menyedihkan untuk dijawab. Actually, I had purchased a double-storey terrace house at Bukit Sentosa, Rawang in 1997 (completed 2000) developed by Talam Corps with the cost of RM114,000. I took a government loan with the monthly payment of RM669.00. Unfortunately that area is developing very-very slow. Until today most of the houses and also the shop-houses are still unoccupied. Nobody want to stay there (except those who really desprado). And, my house had been ignored for many years, nobody wanted to rent, getting deteriorated, rotten and eaten by termites and surrounded by thick lalangs.

However, still gotto pay the 'cukai pintu' and 'cukai tanah'.





Siapakah orang yang sibuk?
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s


Siapakah orang yang manis senyumanya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.

Siapakah orang yang kaya?

Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.


Siapakah orang yang miskin?

Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk-numpukkan harta.


Siapakah orang yang rugi?

Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan...


Siapakah orang yang paling cantik?

Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.


Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?

Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.


Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya...

Siapakah orang yang mempunyai akal?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga

0 comments: